Tuesday, April 19, 2022

तांडा -Hindi

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मेरा कोई जन्म गांव नहीं है।  जिस स्थान पर मेरा जन्म हुआ वह 'टांडा' कहलाता है।  संक्षेप में, लमान बंजारा जनजाति  समुदाय का टांडा! टांडा की पूरी व्यवस्था परंपरा से चलती है। यानी मुखिया-नायक के प्रशासन में चलने वाला नायक प्रधान तांडा ! तांडा प्रशासन में नायक का प्रमुख पात्र होता है ।  
नायक जो कुछ कहता है उसे शांति से सुनना पडता है। बस इतना ही! इससे आगे कुछ नहीं! नायक का निर्णय गलत या आत्मघाती क्यों न हो.. कोई अपील नहीं होती थी। पूरे मामले में... ! ना कोई कानाफूसी या बड़बड़ाहट रहती थी!

नायक की उस मूढ़ परम्परा के ढाँचे में सारा टांडा ईश्वर-धर्म, पूजा, प्रसाद, मन्नतें और बिना फसली कृषि पर लिये ऋण के आधार पर जी रहा था और दिन बिता रहा था।

मेरे बचपन की यादें मेरी मां से ज्यादा मेरे पिता की हैं। हम अपने पिता को 'बा' कहकर बुलाते थे। निर्णायक काल में नायक की सहायता के लिए नायक के मनोनीत साथियों में 'बा' प्रमुख थे। वे किसी से डरे या किसी को ठेस पहुँचाए बिना सत्य को स्विकार करते रहते थे। हालाँकि, उस समय 'बा' की महान प्रतिष्ठा, साहूकार के पास थी जो टांडा को पैसा उधार देते थे, नायक की नज़र में 'बा' की यही असली योग्यता थी।

हमारा टांडा 80-85 झोपड़ियों से बसा हुआ  था। एक-दो झोपड़ियों को छोड़कर, प्रत्येक झोपड़ी में हाथभट्टी से बनी शराब तयार की जाती थी। तांडा के लोग, जो दिन भर काम करने के बाद घर लौटते थे, तुरंत शराब पीना शुरू कर देते थे और उन्हें अपने पड़ोसियों से झगड़ा किए बिना राहत नहीं मिलती थी। एक बार जैसे ही उन्हें नशा चढ़ जाती थी तो बिना किसी कारण के अपने पड़ोसियों, महिलाओं और पुरुषों के साथ बहस किए बिना नहीं रह सकते थे। लेकिन पड़ोसियों में भी उनकी बात सुनने का संयम नहीं होता था। फिर वे एक-दूसरे को पत्थरों, लाठियों से मारते, या जो कुछ भी उनके हाथ में मिल जाता उसे मारना शुरू कर देते  थे।

हम अपनी मां को कुछ बताये बिना झगड़े को देखने के लिए दौड़ पड़ते थे। यह जानने पर, मेरी माँ हमें लेने के लिए एक कोई को व्यक्ति को भेजती थी।

अगले दिन, झगड़ा में सम्मेलित लोग तांडा पंचायत में न्याय पाने की कोशिश किया करते थे।

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बंजारा बोली में इसे 'नसाब' कहा जाता है।  नसाब में मेरे 'बा' को निश्चित तौर पर बुलाया जाता जाता था। 'बा' मुझे प्रशंसा से अपने साथ ले जाते थे। 

सुबह दस-ग्यारह बजे शुरू हुई पंचायत दोपहर तीन-चार बजे तक चलती थी। उस समय हर झोंपड़ियाँ में हाथ भट्टी  की शराब बनाई जाती थीं। 

विवाद के एक पक्ष पर जुर्माना लगाया जाता था। जुर्माने के रूप में एकत्रित की गई धन से ताजी हाथ भट्टी  की शराब नसाब में उपस्थित लोगों को बटोरा जाता था। बा खुद पीने से पहले मुझे एक-दो चुस्की देते थे। फिर खुद पीते थे। यहां तक ​​कि जो लोग मेरे पिता का सम्मान करते थे, वे मुझे प्रशंसा के साथ थोडी थोडी शराब पिलाते थे। बाद में उन्होंने खुद शराब पी। यहां तक ​​कि जो लोग मेरे पिता का आदर और सम्मान करते थे, वे भी प्रशंसा के साथ थोड़ी-थोडी शराब पीलाते थे। सभी शराब पीकर तर्र होते थे। हर कोई शराब का आदी था। किसी के पास उन्हें मना करने का कोई उपाय नहीं था, उन्हें यह भी नहीं पता था कि मना करना या नहीं... ऐसा हमेशा होता रहता था। 

असल में दूध पीने की थी मेरी उम्र ! जब मैं स्कूल जाने लगा, तो पंचायत में जाना और पीने से परहेज किया। लेकिन जब बा घर पर रात के खाने के समय पीते थे तो वे मुझे  जिद से पिलाया करते थे। 

लेकिन चूंकि मैं बड़ी मंडली में बैठने लगा ओर मुझे समाज के छोटे बडो का एहसास होने लगा होगा। जबकि  मैं कभी भी अपने साथियों के साथ खेलने नहीं गया।  अगर कभी जाता तो मेरे पारी पर चढ़ जाती। और मुझे इससे नफरत होती थी। 

लेकिन...टांडा में कुछ बच्चे बहुत शरारती थे।
वे मीठी बातें से मुझे मनाते थे। हम आपकी पारी खेलेंगे ऐसा कहकर कृत्रिम लालच में फंसाकर मुझे उनके साथ ले जाते थे। मुझ पर पारी झोडकर रूलाकर छोड़ देते थे। 

यह ऐसा कुछ नहीं की जो रोज ऐसा होता था। तांडा के ज्यादातर बच्चे खेतों और जंगलों में जाया करते थे।  वे बैलों और बकरियों को चराते थे।  जब वे सब एक साथ आते, तो वे मारे गये  केकड़ों, पकड़ी गई मछलियाँ, निकाला गया शहद की कहानियाँ सुनाते थे। ऐसी बातों जो जो उनके लिए आसान रहती थी इसका मुझे उनकी अद्भुत उपलब्धि लगती थी। 

जैसे आज वे मेरे निरंतर भटकने पर महसूस करते हैं। एक बार की बात है, तांडा के आसपास के जंगल में काफी मधु कोष थे। जो कोई जंगल में जाता था आसानी से एक बाल्टी शहद लाया करता था। मुझे भी शहद लाने की लालच को मै रोख न सका। बा का गाँव जाने का अवसर देखकर  मैं कुछ बच्चों के साथ जंगल में चला गया।

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उस समय हमे प्लास्टिक बैग का बडा आकर्षक था। प्लास्टिक बैग सह मिले कपडे महंगे और अच्छे होते है, इसपर हमारी अच्छी धारणा होती थी। कोई समझदार पिता प्लास्टिक बैग के साथ बहुत ही हल्का और सस्ता कपड़ा लाकर अपने बच्चों की खुशी को दुगनी करते थे। ऐसे समय में भले ही कपड़े पहनकर पहनकर फट गये हो, लेकिन हम प्लास्टिक की बैग को अपने पास सुरक्षित रखा जाता था। मेरे पास ऐसी ही एक बैग थी। कौन जाने और किस वजह से, जब मैं जंगल में गया तो मैंने उस  प्लास्टिक की बैग को अपने साथ ले गया। जंगल में हमने  एक सलाई के पेड़ पर बडा मधुकोश को देखा। देखकर हम सभी ने जोरसे चिल्लाया। लेकिन  वास्तव में मुझे बेहद खुश हुई। उस समय हमें से एक ने कहा, "आब लेकिन मधुकोश को दिना को निकालना होगा" लेकिन सबी ने कहा, "दिना, मधुकोश को आपको ही निकालना है,  हमने तुम्हें यह सिखाने के लिए ही तो जंगल में लाया है। प्लास्टिक की बैग से मुँह ढक दे, तब मक्खी के काटने का डर नहीं रहेगा।'' मैंने प्लास्टिक की बैग को अपने मुँह पर रख लिया और एक हाथ से जैसे ही मधुकोश को निकालना शूरू किया तो मधुमक्खीयां का झुंड रेंगकर सीधे प्लास्टिक की थैली में घुस गईं और  प्लास्टिक की बैग में फंस गईं।  मधुमक्खीयो ने एक झटके में मेरे चेहरे का तमाचा बना दिया। पेड़ पर मैं जोर जोर से चिल्ला पडा, ओ.. माँ..! ओ.. माँ..! और संकोचन की स्थिति में सबी बच्चे जमीन पर लुढ़क रहे थे।
कभी-कभी मेरे दिन आते थे। मेरी एक चपली नामकी चाची थी। मेरी चाची मुझे बहुत लाड़ किया करती थी। पिटाई करने वाले, हराने वाले,  रूलानेवाले दोस्तों से  ज्यादा लाड़-प्यार वाली चाची को कौन नहीं चाहता? खाना खाने के बाद मैं अपनी चाची की गोद में प्यार से चिपकता था। फिर चाची मुझे कहानियाँ सुनाती थी। पशु-पक्षी की चतुराई की, परी-चुड़ैल के चमत्कार की, राजकुमार के कौशल की! राजकुमारी के प्रेम की कहानियां!

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कहानी में  सूनी गई अद्भुत दुनिया से में रोमांचित था, और चाची भी! कभी-कभी मैं कहता था कि मेरा भी दिन आएंगे। मैं अपनी चाची द्वारा कह गई कहानियाँ अन्य बच्चों को सुनाया करता था। वे दूसरों को सुनाते थे और कहते-कहते भूल जाते थे। सुनते-सुनते सबकी उत्सुकता जाग उठती थी। फिर किसी तरह मुझे कहानी सुनाने के लिए बुलाया जाता  था। तो मैं उन्हें कहानियाँ सुनाया करता था।

कभी-कभी बच्चों में कलह होता था। कोई खेलना चाहते थे तो कोई कहानियाँ सुनना चाहते थे। गर्मी के दिन थे। दोपहर का समय रहता था। गांव के आसपास अमराई में पेड़ों के निचे गायें बैठती थीं। जब हम वहां इकट्ठे होते तो हम सभी बच्चे एक साथ खेलने लगते थे। अच्छी-बुरी क्यों न हो..! कुछ कहानियाँ बच्चे सुनते थे।

 बच्चे ज्यादा खेलते-खेलते थक जाते थे। मैं भी थक जाता था। फिर शुरू होता था नया खेल! सेक्स की जिज्ञासा से बच्चे गाय पर चढ़ जाते थे।

यह कामुकता का किस्सा कोई घर आकर दूसरे को बताता था। तब मां-बाप की गड़बड़ी  हो जाती थी। जो कोई मिला उसकी पिटाई होती थी। बाकी बच्चे इधर-उधर भाग जाते थे।

'गाय हमारी माँ है', इस घोषणा को जब कोई  सुनते होगें तो उस घटना को याद करनेवाले शायद मुस्कुराते होंगे ?

मैंने बचपन से गायों को लाड़-प्यार करते देखा है। लेकिन पता नहीं क्यों! मेरे बचपन का अनुभव है, दरवाजे पर भिख मांगनेवाले भिक्षु /साधुयों से लेकर खेतों से गुजरने वाले गणमान्य व्यक्तियों को, अपने भविष्य के संदर्भ में पूछताछ करना माँ का नित्य कार्यक्रम रहता था। अपने व्यवसाय में सक्षम ते वे लोग! मेरी माँ का भोलापन का एहसास होने में उन्हें कितना समय लगेगा? सफेद-काला रंग को न जाननेवाली माँ को वे राहू- केतु के नाम से डराकर पाच-दस किलो जवार से लूटकर माँ को फंसाते थे और खुद का पेट भरते थे। हालाँकि, वे लोग हमारे कल्याण और समृद्धि की गारंटी दिया करते थे। वर्तमान संकट को कम करने के लिए पूजा के लिए चार-छह रुपये से माँ से लुट लेते थे और इसलिए अलग-अलग दाँव-पेंच तयार करके वहीं, कुछ लोग सत्यनारायण की हर पूर्णिमा को पूजा करने के लिए कहते थे। और वर्तमान संकट को दूर करने के लिए  पूजा के लिए चार-छह रुपये नकद मांगते थे। जबकि अन्य सोमवार को उपवास करने की सूचना देकर शाम को गायों को हरा चारा खिलाने के लिए कहते थे।

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गोसावी, जोगी, भटके, भिखारी, जो भी उपाय सुझाव देते थे, मां अंतर्गत मन से उसे अमल करती थी। माँ अब भी करती है। मै  जब बच्चा था, मेरे तांडा मा प्रत्येक  घर में बहुत सारी गायें थीं।  घर-घर गायें की देखभाल की जाती थी। मैं यह आंखों से देखता था।  मेरे घर में सौ से अधिक गायें थीं।  कामधेनु के घर में रहते हुए भी मुझे टांडा में कोई खुश होता हुआ मुझे याद नहीं है। इसे विपरीत उनकी गरीबी का बोझ बढ़ता ही जा रहा था। हमारे एक पड़ोसी के पास हमसे ज्यादा गायें थीं। मुझे याद है, उसका नाम हांड्या था। उसकी दो पत्नियाँ और दो बेटियां थीं, लेकिन उसे कोई बेटा नहीं था। लड़कियों को छोड़कर उसके घर में सभी हातभट्टी शराब बनाते थे और सभी पीते थे। जब रात के खाने का समय होता तो लोग उसके घर आते जाते थे। खाना खत्म हुआ तो लोग उसके घर के सामने झगड़ा शुरू होने का इंतजार करते थे। वैसे तो यह परिवार सुखी था। उसे मदद के लिए किसी के पास नहीं जाना पड़ता था। स्वभाव से बहुत मीठा! वह किसी के झंझट में नहीं पडता था। फिर भी वह घर में बहस-झगडा करे बिना नहीं  रहता। हातभट्टी की शराब पीली तो घर पर बहस किए बिना वह चैन महसूस नहीं करता था। अगर घर के लोगों से लाड़-प्यार करने लगा तो वह बाहर किसी से भी बहस-झगडा करता था। बेशक, उतरने के बाद जिस व्यक्ति के साथ झगड़ा करता था, उसके चरणों में गिरकर या माफी मांग कर घर आ जाता था। मुझे याद नहीं है की कभी उस पंचायत बैठी हो!  ऐसा था वह  झगड़ालू व्यक्ति! " शराब पीकर उसने लोगों से झगड़ा किया लेकिन कभी किसी जानवर से झगड़ा नहीं किया।  वह अपनी गायों से बहुत प्यार करता था। वह वास्तव में वह गायों को भगवान मानता था। एक बार उसके गौशाला पशु चारा से भरी हुई थी। गायों को घर के सामने उसने बांध रखा था। उस समय जोरदार बारिश होने लगी। इतनी की मूसलाधार बारिश! गाय को देवता मानने वाला हांड्य हड़बड़ा कर उठा और खड़ा हो गया। उसने महिलाएं, बच्चों और बूढ़े माता-पिता को घर से बाहर निकाल लिया और घर को गायों से भर दिया। गाय को देवता मानने वाला यह शख्स निःसंतान था। लेकिन दर्द और बेहाल से उसका निधन हो गया और उनकी संपत्ति पर ... जाने दो!

 तांडा-Eng
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इन सभी अनुभवों के बावजूद, भारत के प्राचीन से लेकर आधुनिक आचार्यो तक सभी गाय का गुणगान क्यों करते होंगे? आचार्य ही जानेंगे?

एक बार मैंने अपने परिचित शिक्षित व्यक्ती के सामने यह बात प्रस्तुत की। उसने कहा,"तुम लोग जिद्दी हो। मन की दुष्टता के कारण आप नहीं जानते कि गाय का दूध कितना पौष्टिक और गोबर कितना उपयोगी है ? यह विज्ञान सिद्ध सरल बात आप नहीं जानते हो।" 
मैने कहा, "दूध तो माँ का अधिक पौष्टिक होता है और सभी जानवरों का गोबर खाद के रूप में उपयोगी है! इंसानों का भी! तो केवल यही कारण से गाय को माता के समान पूजनीय क्यों माना जाए? जबकी वह एक जानवर है ?  

 उसने कहा, "यह तुम्हारी जिद है!"
मैंने पुछा, "और आप जो कहते हो? 
यह तो हमारा केवल हठ है, भावुक हठ!  
"क्या हठ और क्या ज़िद ! यह सब आमोद है!  नहीं? 

लेकिन सत्यनारायण! ज्योतिषी कहते हैं कि इसे हर पूर्णिमा पर करें। मां उस दंडक का पालन करती थीं।

परसों मुझे एक ने सत्यनारायण की पूजा का प्रसाद लेने के लिए घर बुलाया। चार-पांच साल पहले शहर की बात! मैं बिना खाए उसके चल गया। पूजा हो गई। उस गृहस्थ ने प्रसाद हाथ में देते हुए कहा, "राठोड़जी, आप आ गए हो, थोडा चाय भी लेना चाहिए था,  देखो कितनी जल्दबाजी हुई है। वह (पत्नी) कैसे जानेंगी ?"

मैं थोड़ा चौंक गया था। लेकिन ग्रामीणों से नाराज़ होने का क्या मतलब ? किसी न किसी तरह मैंने ने कहा, ''हां...हां!  लेकिन चाय क्यों?  प्रसाद तो ले लिया मैंने, और वहाँ से शीघ्र ही लौट आया।

सत्यनारायण की इस प्रकार की पूजा के बारे में मुझे कोई जानकारी नहीं थी। मेरे घर और तांडा में सत्यनारायण की पूजा की जाती थी।  अभी भी पूजा की जाती है। लेकिन 25 किलो से कम। लेकिन मुझे याद नहीं है की मैंने कभी पूरन पोली का सत्यनारायण को देखा हो। मैं झूठ क्यों बोलूँगा?

किसान-कृषि मजदूर-मध्यम-अमीर-गरीब के यहाँ साल में कम से कम एक बार सत्यनारायण करने की प्रथा तांडा में है। गरीब से गरीब व्यक्ति को सत्यनारायण करने में 150 रुपये से भी ज्यादा का खर्च आता है।

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उसके बाद केवल प्रसाद लेकर। बिना चाय के सत्यनारायण करने वाता माता-पिता की नारायण की कई यादे मैंने अपनी माँ को बताई हैं। लेकिन वह इस पर विश्वास नहीं कर सकती थी। इसके विपरीत, "विकृत और बिगडा हुआ लडका" उसके दिमाग में मेरे बारे में रहीं यह छवि को अधिक मलिन करने में मदद करती है। 

 और मां मुझे सुधारने के लिए प्रार्थना करके और अधिक सत्यनारायण करने का संकल्प लेती थी।

उस अवांछित सत्यनारायण की मजाक बनाने का क्या मतलब है?  लेकिन इस वजह से मैंने समाज की अज्ञानता को खंगर होते हुये  देखकर, मेरे जीवन में उथल-पुथल मची हुई थी। एक ज़माने में हम भी ऐसा ही करने को निकले थे...आज मुझे अपने आप पर शर्मिंदगी महसूस हो रही है।

मेरे बचपन में घर आने वाले ब्राह्मण संस्कृत में सत्यनारायण की कथा सुनाया करते थे।  कौन जाने यह आने वाली पीढ़ी के लिए बहुत कष्टप्रदक हुआ की क्या? लेकिन सत्यनारायण की कथा मराठी छंद में सुनाई जाने लगी।

मैं एक असीम भक्तिमान बनता रहा!  और टांडा में होने वाली हर पूजा में 'बा' को निमंत्रण दिया जाता था। और उनके साथ मुझे भी! बताने से समझने में देरी! मुझे जिनके घर बुलाया जाता था, वहाँ मैं पूजा-स्थल की सफाई, पूजा-अर्चना, फूलों की माला बनाना,  तस्वीरें को माला चढ़ाना, दरवाजे को आम के तोरणों से सजाना आदि मेरे हक के काम हरते थे। मेरा साफ-सुथरा काम देखकर मुझे लाड़ प्यार मिलता था और मेरी तारीफ की जाती थी। 

परिणामस्वरूप, मैंने सत्यनारायण की कहानी को इतनी बार सुनने से, जबकि मुझे अक्षरों की समझ नहीं थी तब भी मैं सत्यनारायण की कहानी/श्लोक को सहजता से आत्मसात कर पाया।

 खैर, मारकर या जबरन मुसलमान बानाया जाता था वैसे ब्राह्मण बनने की कोई सुविधा नहीं थी। वरना वह कलंक न जाने कम उम्र में ही शुरू हो जाता! क्या पोथी का यह पुराण बढाना है ! आगे....!

  47  की चहलपहल में एक मुस्लिम दंपती मेरे तांडा में रहने आये। शायद शरणार्थी बनकर आये हो। पता नहीं, 'बाबा' को दया आयीं हो या माँ को करूणा! तब मेरा जन्म भी नहीं हुआ था। लेकिन बाबा ने दंपति को रहने के लिए घर दिया था।

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जब मुझे समझ आ गई, वह आदमी मुझे याद है। बहुत लाड़ प्यार करता था मेरा! मुझे कहा करता था, "आत्मा , तेरी माँ देवी है देवी ! जब तेरी चाची अल्ला मिया को प्यारी हुई ना , तो उस अम्मा ने मुझे अपने बच्चे की तरह संभाला था!  

बाद में वह अपनी जाति के साथ रहने के लिए पुसाद चले गया। जब मैं स्कूल में था तब मैं उनसे मिलता था। केला, बेर  और पपीता बेचता था। मुझे  खाने को देता था।

हाल ही में, मेरी माँ ने एक बार पूछा, " दिन्या, तुझे सेक्रीम भाई  देखता क्या कभी ?"

 मैंने कहा, "कैसे क्या दिखेगा 'या',? हम माँ को 'या' कहते हैं ! "वह तो मर चुका है? 

 "अरे, बेचारा, बहुत कष्ट उठाना पड़ा उसे!

  नहीं, या उसे इतना भोगना नहीं पडा। सैक्रिम भाई मुसलमान था ना?"

 "हां"
 "तो फिर तुमने उसे अपने घर में कैसे रखा?"

 " कैसे मतलब?"

  "या, मेरा मतलब है, वह गाय नहीं खाता था ?"

 खाता भी होगा! उसकी जातिभाई के साथ..। क्या उसने अपने घर पर ऐसा कुछ किया था?"

  "नहीं!  लेकिन, मुझे बताओ, कोई बुद्ध को मवेशी खाता है तो उसे कोई बर्तन नहीं देता और कोई अपनी थाली में खाना खाने नहीं देता, आपने तो अपनी थाली में एक मुसलमान को खाना कैसे दिया?"

  "अरे दिना ! कहते की हम राजपूत कबीले के। हम शरण लेने वालों को मरने नहीं देते।"

 "लेकिन चलो, कल कोई मांग जातीका आपकी शरण में आया, तो क्या तुम उसे थाली दोगे?"

 " छे!  कहाँ का मांग...कहाँ  का महार... और कहाँ का मुसलमान ! छोड़ो, तु यह नहीं जान पायेगा। हमें वैसा ही करना चाहिए जैसे हमारे पूर्वजों ने हमे कहा है।  "

 "या, अगर पूर्वजों ने जो कहा वह गलत होगा तो?"

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"हाँ, ऐसा क्या,  बड़े दिमाग वाला बन गया है तु?"

 एक बार जब अखबार पढ़ते- पढ़ते मैंने अपनी मां से कहा कि सौ लोग मारे गए है।  माँ रोने लगी। माँ ने कहा, "मरने वालों में कौन होगा? दिना, अगर बच्चे होंगे तो माता-पिता कितना रोते होंगे ? और अगर मेरे माता-पिता होगे तो बच्चों पर दुख का कितना बडा पहाड़ गिर गया होगा रे ? माँ का विलाप देखकर मेरी भी आंखों में पानी आ गया। 

ऐसी थी मेरी माँ! मनुष्य के दुखों से द्रवित होती थी मां! आदमी और आदमी के बीच की दूरी भी जानती थी मां! केवल परंपरा के भ्रम के कारण...

 तांडा में कितनी भी मौज मस्ती और आमोद  क्यों न हो... लेकिन होली जैसा त्योहार एक आनंदपूर्ण उत्सव के तौर पर मनाए जाता है। दशहरा में बहुत सारे लोगों का जलसा होता था। घर-घर में बकरे काटे जाते थे। कर्जा लेक क्यों नहीं हो, लेकिन देवी-देवताओं की मन्नतें अदा की जाती थी। 

हमारे तांडा के पास बडे पैमाने पर यात्रा का आयोजन होता था। इस तरह के अलग-अलग यात्रा होती थी। लेकिन वह मंदिर बड़ा पवित्र, प्रसिद्ध और प्राचीन कहा जाता था। पवित्र मंदिर के पुजारी भी खुद को पवित्र मानते हैं। नीम के फूलों की महक सुगंधित होने से, क्या नीम का फल मिठा  होता है?  लेकिन अगर मुझे तब समझा होता तो...

उस यात्रा जुलूस लोगों से खचाखच भरा हुआ था। पुजारी के हमारे ही उम्र के बच्चे थे। यात्रा के मुख्य दिन वे दो बच्चों को सजाया जाता था। उन्हें पीतांबर पहनाया जाता था। और शरीर पर आभूषण पहनायया जाता था।  उनके गले में फूलों की माला हुआ करती थी। हाथों कलाई फूलों की माला भी बंधी हुई रहती थी। उनके सिर पर मोरपंखो की टोपी पहनाया जाती थी।

 ऐसे अलंकृत बाल पुजारियों को पालकी के रथ पर खड़ा किया जाता था। तब उनके हाथों में धनुष-बाण दिए जाते थे, उन्हें राम-लक्ष्मण मानकर लोग रथ खींचते थे।

हम चलते रथ के चक्को के नीचे की मिट्टी को पवित्र अंगारा, विभूति, ऐसा सब कुछ मानकर माथे पर लगाते थे! खाते थे! 

मुझे आज भी याद है, रथ के चक्को के नीचे रही मिट्टी जिसे हम पवित्र समझते थे, उस मिट्टी को पाने के लिए कई बार हमे खुद को रौंदना पडा। शोभा यात्रा में शामिल हुए रामलक्ष्मण फिर अपने हाथों से दहीहंडी के को फोड़ते थे।

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हजारों की संख्या में श्रद्धालु कण-कण प्रसाद बांट लेते थे।

  जब हमने स्कूल जाना शुरू किया तो समझ में आया कि बौद्ध के बच्चे उन पुजारियों के राम लक्ष्मण बच्चों को अपने गोद में लेते थे।  और फिर भी यात्रा के दिन, रथ के पहियों के नीचे की मिट्टी खाने के लिए वे प्रयास करते रहते थे। एक दिन की महिमा...

भ्रम का भय कितना भयानक होता है! 

बचपन में मेरे घर में भैंसों की रखवाली करने के लिए एक नोकर था। नौकर अर्थात लडका। वह मेरी तरह आठ-नौ साल का था। उसका नाम था उत्तम।

 पागलपन से मर गई अपनी माँ की पीड़ा को सहकर वह हमारे यहाँ काम पर लगा था। उसका पिता बहुत बूढ़ा था और भाई की कुत्ते जैसी उपर टांग! वास्तव में, तांडा में खासतौर पर हमारे घर नोकर को खाना अच्छा एवं पेटभर मिलता है और 'बा' के क्रोध को जानने के बावजूद वह हमारे यहाँ काम पर लगा था।

उत्तम हमें अच्छी कथाएँ सुनाया करता था।
केवल कथाएँ ही नहीं बल्कि बूढ़े आदमी की तरह, वह कई भ्रामक कथाएँ जानता था। उसके अपार ज्ञान से मैं बहुत खुश था। 

एक बार मैंने खेत में एक सांप को मारा। फिर मैंने उत्तम को दिखाया। मुझे लगा कि वह मेरी प्रशंसा करेगा लेकिन उस नौजवान ने मुझसे कहा, "क्या, मालिक, तुम्हारा नाम आत्माराम, मेरा मतलब आपकी  राशि मेष, एडका आपका वर्ण और मनुष्य गण!आप कोई  सांप को नहीं मार सकते। सांप को मत मारो, अन्यथा आपकी तबाही हो जाएगी। " 

अपना विनाश हो जायेगा यह सुनकर मैं बेहद परेशान हो गया। क्योंकि मेरे लिए यह  एक सदमा था। अच्छा, वह मुझे यह कहकर  रुका? नहीं...  उसने साप मारने की हकीकत मां को बताया  और अपनी खुद की जानकारी भी दी।

 हां, या-माँ सीधे मेरे पास पहुँची और कहा, दिना, आज आपने सांप को मार डाला, इसके बाद कभी लाठी मत उठाना ? समझ गया? देवी के प्रकोप से बचपन में तेरे चाचा की मृत्यु हो गई। मुझे ज्योतिषी ने बताया था कि तेरे चाचा की मृत्यु सांप मारने की वजह से हुई। किसी दिन तेरा चाचाजी आ जायेगा.. तुझे देखने और मिलने.... नहीं तो और तु डालेगा पत्थर और उसे मारेगा?  इसके अलावा उतम्या कहता हैं, पता है तेरी राशि क्या है? "

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हां, ठीक  है।  नहीं मारूंगा सांप को। 

 बस हो गया ? मैंने 'या' को अपने शब्द में समजाया। लेकिन खुद को समझने के लिए कई दिनों तक समझ में नहीं आया। जिस सांप को मैंने  मारा है अगर वह मेरा चाचा होगा, तो मेरा कैसे होगा?" 

लेकिन जब मैंने प्रत्यक्ष सांप दिखाई देता तो मैं सब कुछ भूलकर उसे मारने के लिए दौड़ता था। सांप को मार कर फेंक देता था। और फिर मैं सोचता था आज तक  मारे गए सांपों में चाचा नहीं था। लेकिन आज के सांप में  होगा तो..  अपना कुछ भी सच  नहीं .. "  और याद आते ही मै डर जाता था।

उत्तम एक आंख से अंधा था। उनकी कहानी भी एक बड़ी त्रासदी है।

 दोनों स्वच्छ आंखों के साथ उत्तम का जन्म हुआ। तब उसकी माँ पागल नहीं थी। वह उत्तम की बहुत सराहना और लाड़-प्यार करती थी। 

तीन-चार महीने का होगा उत्तम की एक आँखें  आ गई। बच्चे की लाल और झिलमिलाती आँखों को देखकर माँ का रूह काँपने लगा। जो भी उसे मिलता था उसे आंखों के लिए कोई उपाय पुछती थी।

 किसी ने माँ से कहाँ, "पोला त्यौहार को जिस रंग का उपयोग बैलों की रस्सियों को रंगने के लिए किया जाता है उस रंग को आँखों में डालेंगे तो आँखें अच्छी हो जाएंगी" 

तो वह घर-घर जाकर रंग मांगने लगी। लेकिन  रंग मतलब हातभट्टी नही थी। जैसे मुंह में मिल जायेगी। आखिरकार, बेचारी ने कुछ पैसे उधार लिए और उत्तम को घर पर रखकर रंग लाने के लिए पुसद चल गई। 

उधार लिए गए एख पैसे से उत्तम की माँ बाजार में क्या खरीदेंगी? रंग लेकर वह जल्दी से वापस चली गई। 

वह हमेशा चिंतित रहती थी कि उसका रोता हुआ बालक कब एक दिन हंसने लगेगा। जैसे ही वह घर पहुंची, उसने धीरे से उत्तम की आंखों में जो रंग डाल दिया। उसे छोड़ दिया। 

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लेकिन दो-तीन दिनों के बाद भी बालक अपनी आँखें नहीं खोली। और उसने बालक की पलकें उठाईं और देखते ही वह फूट-फूट कर रोने लगी। उत्तम ने अपनी काली आईरिस खो दी थी। और वहाँ बडा घाव बन गया था।। 

तीन-चार महीने बाद, उत्तम की माँ की पागलपन से मृत्यु हो गई। 

"भूत के असर से वह पागल हो गई थी," लोग कहते थे। उस समय मैं भी लोगों की बातों पर विश्वास करता था। 

अब लगता है कि उस नन्हें बालक की आंख अज्ञानता से खोने कारण माँ पागल हो गई हो? 

 और... मैं इतना डर गया था जैसे सांप को मारने के बाद जो लग रहे डर जैसा! और जैसे आसमान मुझ पर गिर रहा हो।

बारिश के मौसम की शुरुआत में तूफान आते थे। टांडा में कई लोगों की झोपड़ियां उड़ जाती थी। दो-चार झोपड़ियां गिर जाती थी।

झोंपड़ियों के गिरने की आवाज भयानक रहता था। मेरी घबराहट की कोई सीमा नहीं रहती थी।तब मैं डर के मारे  या-माँ', चाची, दादी और फिर 'बा' को लिपट जाता था। फिर भी किसी को लिपटने से मन का डर कम नहीं होता था। और उस समय ..

"अच्छे दिना, शांत हो जाओ!"  "एक बार जब पृथ्वी पर सभी लोग मर गए।" 

"तो दादाजी और हम कैसे जीवित रहे?" 
मैं अपने दादाजी से पूछता था, 

"यही तो मैं कह रहा हूं।" "दादा जी ऐसे ही किस्से सुनाते थे," क्या हुआ, एक बार भगवान का घर गिर गया।  "

"वे कहाँ के?" मैंने पूछा।  

"कहाँ का मतलब आकाश में का.. अरे, आकाश ही गिर गया। 

"पिताजी! अरे भगवान! मेरा मतलब है, आकाश भी गिरता है।" मै मन ही मन में डर जाता था। हालाँकि दादाजी कहानी सुनाते रहे। 

तो आकाश गिर गया, हर तरफ हाहाकार मच गया। फिर सब मर गए। "

एक था कोल्हा और एक थी कोल्हीन। वे दोनों बहुत चतुर थे। वे पक्षियों की भाषा जानते थे। आदमी के बारे में क्या?षतो उन्होंने देवताओं के पक्ष की जोड़ी की कहानी सुनी 

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और उन्हें समझ में आया कि आकाश गिरने वाला है। उन्होंने चाल चली। और एक गर्भवती महिला की बेटी और उसके दो-तीन साल के बेटे को उठाकर वहाँ से फरार हो गये। 

फिर   क्या..  उन्होंने भाई-बहनों को चींटीयां के घोंसले में छिपा दिया क्योंकि उन्हे पता था की आसमान गिरने वाला है। अगर कोई आदमी चींटी के बिल में छिप जाए या उस पर आसमान या कोई राक्षस गिर जाए, तो उसे कुछ नहीं होता। 

राक्षस आकाश से भी बड़ा होता  है दादाजी? 

"  यदि नहीं तो क्या छोटा होता है?  राक्षस के एक हाथ का पंजा आकाश इतना बड़ा होता है।  सिर्फ पंजा.."  

"मैं डर से कांपता रहता था। लोमड़ियों द्वारा ले गये बहन-भाई की शादि शंकर पार्वती लगाते थे। लेकिन मैं उस शादी में अपने पसंदीदा पूरन पोली भोजन के लिए शामिल नहीं हुआ करता था। उस बहन-भाई  से पैदा बच्चों के नामकरण संस्कार के बारे में मैंने कभी नहीं सुना। पृथ्वी पर सभी लोग उन भाई बहन के कारण  हैं। मेरे दादाजी जो गणित सुनाते थे, वह मेरे गाँव तक नहीं पहुँचा।
कहने का मतलब, समाजवाद की तरह जो अभी तक हमारे देश में नहीं पहुंचा है।

 मेरे दादाजी कोई कहानी सुनाते थे तो मुझे उद्योग मिल जाता। छिपाने के लिए चींटी के बिल को जल्दी से कैसे खोजें? आसमान गिरने लगा तो छिपने के लिए चींटी के बिल को जल्दी से कैसे खोजें? ढूंढकर रखना चाहिए। 

मै अपने अधिकांश दिन चींटीयो के बील की खोज में बिताता था। जब खेतिहर, नोकर खेत में जाने की तैयार में रहते थे तो मेरा रोना धोना, चीकना और विलाप शुरु हो जाता था। उनके साथ आने के लिए मैं जिक्र करता था। और मैं बिना किसी को बताये चींटी का घोंसला ढूंढता रहता था। लेकिन हाँ.... सबको कैसे पता चलेगा? क्या भीड़ नहीं होगी ? चलो अब ढूंढते हो बिल में! 

मुझे चींटीया के बहुत सारे बिल मिल जाते थे। लेकिन, मुझे एक भी बिल नहीं मिली सका जिसमें मैं खुद को मैं छिपा सकूं।

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तांडा English

तांडा - English 
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I have no birth village. The place where I was born is called 'Tanda'.  In short,  a Tanda of a community  of Laman Banjara tribe! The whole system of Tanda is run by traditions. That is, the Tanda running under the administration of  Chief- Nayak, a leading character in the entire administration of Tanda. The people should listen calmly to what the Naok is saying.. That's it all !  Nothing beyond that ! Then the decision of the Nayak will be wrong ... even if it is suicidal, there is no appeal. In the whole case ... there was no murmur or whimper !

In the framework of that foolish tradition of the Nayak, the whole Tanda was living and spending  days on the basis of God - religion, worship,  offerings, vows and loans on non-harvesting agriculture. 

My childhood memories are more of my father than my mother. We used to call father 'Ba'. To help the Nayak in the decisive period, Ba 'was the chief among his nominated companions. Without fearing or offending anyone, he would hold on to the truth. 

However, the noble credit of 'Ba', at that time was with the moneylender who would lend money to Tanda, was Ba's real credit in the eyes of the Nayak. 

Our tanda was situated with 80- 85 huts. With the exception of a couple of huts, hand-brewed liquor was produced in each hut. The congregation, who had returned home after a long day's work, immediately started drinking. And They would not get relief without quarreling with their neighbours. Once they got intoxicated, they could not live without arguing with their neighbours, women and men for no reasons. But even the neighbors did not have the patience to hear them. Then they would beat each other with stones, sticks,or whatever they could get find their hands on. 

We used to run to see the quarrel without telling anything to our mother. Upon realizing this, my mother would send any person to pick us up. 

 The next day, the people involved in the quarrel used to try to get justice in Tanda Panchayat.

 
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It is called 'Nasab' in Banjara dialect. My 'Ba' was definitely called in the Nasab.  'Ba' used to take me with him admiringly. 

The panchayat, which started at ten-eleven in the morning, went on till three-four in the afternoon. At that time, hand-brewed liquor was made in every hut in Tanda.

 A party involved in the dispute or quarrel was fined. With the money collected in the form of fine, fresh hand brewed liquor was bought and distributed among the people present in the Nasaab.  Ba himself used to give me a sip or two before his drinking. Even those who respected my father would make me drink a little liquor with admiration. Everyone used to drink liquor and addicted to it. No one had any way of denying them and they didn't even know whether to refuse them or not. It was always happening at that time in Tanda. Actually it was my age to drink milk! 

 When I started going to school, I refrained from going to the panchayat and drinking.  But when Ba used to drink at home during dinner, he would let me drink stubbornly. 

But since I started to sit in the congregation, I must have realized about the little and the elders of the community. But I never play with my teammates. If I ever went, I would have followed on my innings. And I used to hate it.  

But... some children in Tanda were very mischievous. They used to applaud me with sweet talks and take me along with them by trapping me in artificial greed saying that they will play my innings. They would hand me the innings and leave me crying alone. 

It wasn't something that happened every day. Most of Tanda's children used to go to the fields and forests. They used to graze oxen and goats.  When they all came together, they would boastfully tell stories of killed crabs , caught fish and honeycombs extracted. Things that were easy for them to do so. I thought they had amazing power. 

 Today as they think of my constant wanderings.

Once upon a time, there were many honeycombd in the forest around Tanda. Anyone could go to the forest and easily bring a bucket full of honey. 

I too was tempted to bring honey. I could not resist the temptation to bring honey from the forest.  Seeing the opportunity of going of Baba's village, I went to the forest with some children.

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 We had a big fascination with plastic bags at that time. We had a good belief that clothes brought in plastic bags are expensive and good.  A sensible fathers would double the happiness of their  children by bringing very light and cheap cloth along with a plastic bag. In such times, even though clothes were torn while wearing, but we used to keep plastic bags safe with us. I had one such plastic bag.  Once I went to the forest along with my friends, who knows and for what reason I took that plastic bag with me. In the forest, we saw a big honeycomb on a tree. Seeing this, we all started crying loudly.  But I was really happy. One of us said, “but this honeycomb has to be taken out by Dina.” Again all said, “Dina, you have to take out the honeycomb, we brought you into the forest to teach you such skill,   cover your face with a plastic bag, then there will be no fear of being bitten by bees. I put the plastic bag over my face and as I began to take out the honeycomb with one hand, herd of bees crawled into the plastic bag and got stuck in it. The bees instantly bit my face and disfigured my face.  I shouted loudly on the tree, Oh...mother..!  Oh mother...!  And all the children were rolling on the ground in a state of shrinkage.

Sometimes my days would come.  I had an aunt named Chapli.  My aunt would love me so much and indulge with every attention. Who doesn't want a pampered aunt instead of friends who inspiring me to beat,  weep and quarrel?  After having dinner, I used to cuddle with my aunt's lap and squeeze tightly in aunt's arms, typically to express affection. Then aunt used to tell me stories.  Of the cleverness of the beasts and birds,  miracle of the fairy-witch, skill of the prince! and princess love stories!

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I was thrilled by the wonderful world told in the stories, and so did my aunt!  Sometimes I used to say that my day will come. I used to tell other children stories told by my aunt. They used to narrate it to others and forget while saying stories. Hearing this, everyone's curiosity was awakened. Then somehow I was called to tell the stories. Therefore I used to tell them some stories.

Sometimes the children had quarrels and were being divided. Some wanted to play and some wanted to hear stories. It was a summer day's afternoon. The cows were sitting under the trees in mango-grove. When we gathered there, all of used to play together. Why it may not good or bad..! Children used to listen to some stories.

 Children used to get tired of playing too much. I was tired too.  Then the new game started!  From the curiosity of sex, the children used to climb on the cow.

Somebody would come home and tell such incident of sexuality to another. Then their  parents were confused. Whoever get trapped was beaten. The rest of the children ran here and there.

'Cow is our mother', when someone hears this announcement, then those who remember that incident would probably smile?

I have seen cows being pampered since childhood.  But don't know why!  From my childhood experience, from beggars/sadhus begging at the door to door to dignitaries passing through the fields, my mother would inquire and ask them about our future and it was a daily routine of the mother. 

Those people who were capable of their business! How long will it take them to realize my mother's innocence?  By intimidating the mother who did not know the white-black color, by the name of Rahu-Ketu, they used to rob the mother with five to ten kilos of jowar and used to feed themselves. However, they would  guarantee our welfare and prosperity. To reduce the present crisis, they used to rob the mother with four-six rupees for the offerings. And hence by making different bets and screws, some people used to ask the mother to worship Satyanarayan on every full moon (Purnima) while others used to tell mother to keep fast on monday and warn to worship cow in the evening by offering naivedya (dainty) and feed green fodder in the evening.

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Whatever the remedy suggested by Gosavi, jogi, wanderer or beggar, the mother used to follow it wholeheartedly. Mother still does.  When I was young, there were lot of cows in every house in my Tanda. The cows were looked after in each house. I used to see this with my own eyes. I had over a hundred cows in my house  When Kamdhenu was in each house  but I do not remember anyone being happy in Tanda. On the contrary, the burden of their poverty was increasing. One of our neighbors had more cows than us.  I remember, his name was Handya.  He had two wives and two daughters, but he had no sons.  Except for the girls, everyone in his house used to make handbrewed liquor and everyone used to drink.  When it was time for dinner, people used to come to his house. When the meal was over, people waited in front of his house for the fight to begin. By the way, his family was happy. He didn't have to go to anyone for help. He was very sweet by nature!  He didn't get into any trouble.  Still, he did not pass his days in the house without arguing.  He did not feel at ease without having an argument when he drank the wine  If he started pampering the people of his owm then he used to argue with anyone outside. Of course, after getting drunk, the person with whom he had a fight, he would come home by falling at his feet or apologizing.  I don't remember ever having a Panchayat sitting on his dispute ! Such was the quarrelsome man!  He quarreled with people after drinking but never quarreled with any animal. He loved his cows very much.  He actually considered cows as God.  Once his cowshed was full of animal fodder.  He had tied the cows in front of the house.  At that time it started raining heavily.  Handya, who considered the cow as a deity, got up in a panic and stood up.  He took women, children and old parents out of the house and filled the house with his cows. The man, who considered the cow as a deity, was childless.  but he passed away in pain and agony and what about his property…! let it go..!

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In spite of all these experiences, why would everyone from ancient to modern India praise the cow?  Only Acharya will know?

 Once I presented this to an educated acquaintance of mine.  He said, "You people are stubborn. Because of the wickedness of the mind, you do not know how nutritious is cow's milk and how useful is cow dung? You do not know this simple scientifically proven thing."
 I said, "Milk is more nutritious than the mother and the dung of all animals is useful as manure! Humans too! So why should the cow be revered as a mother because of this reason? Though it is an animal?

He said, "It's your insistence!"  I asked, "And what do you say? It's just our obstinacy, passionate self-will ! What a obstinacy and what a self-will ! It's all fun! No?"

 But Satyanarayan!  Astrologers say to do it on every full moon day.  Mother used to follow it according to the rule.

The day before yesterday, a familiar person called me  to take the prasad of Satyanarayan's worship. It is an incident that happened in the city four-five years ago! I reached his house without eating. Worship was performed. The householder gave the prasad in my hand and said, "Rathodji, you have come, should have taken some tea too, Look, the program had to be done in a hurry. How will she (wife) know it?"

I was a little surprised. But what is the point of getting annoyed with the villagers?  Somehow I said, "Yeah...yes!  But why tea?  Have I taken the prasad?  And I soon returned from there.

 I had no idea about such type of worship of Satyanarayana.  Satyanarayana was performed in my house and Tanda and still performed. But less than 25 kg cereal. But I do not remember that I have ever seen Satyanarayan of Puran Poli. Why would I lie?

 It is customary in Tanda to perform Satyanarayana at least once a year in the house of farmer-agricultural laborer-middle-rich-poor. It costs more than 150 rupees to do Satyanarayan to the poorest of the poor.

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After that, I have narrated many memories of Narayan of many mother-father, who would perform Satyanarayan only with prasad and without tea. But she couldn't believe it. On the contrary, the term "the perverted and spoiled boy" would help mother to dilute the image she had about me in her mind.
  And mother used to take a vow to do more Satyanarayan and pray regularly to raise and improve me.

What's the point of making fun of that unwanted Satyanarayan?  But because of this, seeing the ignorance of the society being flopped, there was upheaval in my life. Once we set out to do the wrong thing... Today I am ashamed of myself.

In my childhood, Brahmins who would come home used to narrate the story of Satyanarayana in Sanskrit. Who knows whether it must have been very painful or grievous  for the coming generation?  But later, Satyanarayana's story began to be nerrated in Marathi verses.  

I continued to be a staunch devotee!  And in every worship held in Tanda, 'Ba' was invited.  And I too used to be invited with him!  Delay in understanding apart from telling!  In whose house I was called, I used to do the work of cleaning the place of worship, making garlands of flowers, garlanding the phots, decorating the door with mango pylons etc.  Seeing my neat work, I used to get pampered and was also praised.

As a result, after listening to the story of Satyanarayan many times, even though I did not understand the letters, I was able to easily absorb Satyanarayan's story and verses.

Yes sure, it is true, there was no way to become a brahmin, just as one was made a Muslim by beating or forcibly.  Otherwise, that stigma for me would have started at an early age!  Do you want to extend this mythology of pothi?  Ahead....!

In the hustle and bustle of 1947, a Muslim couple came to live in my Tanda. They may have come as a refugee. I don't know, 'Baba' has got pity or mother has compassion!  I was not even born then. But Baba had given the couple a house to live in.
 
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When I grew up and developed understanding, that man I remember. He loved me so much! and used to say to me, "Atma, your mother is goddess Devi! When your aunt was no more, your amma- mother took care of me like her own child!

Later he moved to Pusad to live with his community. I used to meet him when I was in school. He would sell bananas, plums and papayas and to give me to eat.

Recently, my mother once asked, "Dinya, will you ever see brother Sekrim?"

 I said, "Ya, how will he meet? We call mother as 'Ya'!  He's dead?"

  "Oh, poor man, he had to suffer a lot!

  "No, Ya,  he didn't have to suffer a lot.  Sekrim Bhai was a Muslim, wasn't he?"

"Yes"
  "Then how did you keep him in our house?"

  "How mean?"

   "Ya, I mean, he didn't eat cows?"

  Maybe he eats too!  With his community...  Did he do anything like this at our house?"

"No! But, tell me, if a Buddha eats cattle, then no one gives him utensils and no one lets him eat food on his plate, how did you give food to a Muslim on your plate?"

"Hey Dina! It is said that we belong to the Rajput clan. We do not allow those who take refuge to die."

"Ok, if a person of Mang caste comes to your shelter yesterday, will you give him a plate?"

"No.. No ! Who is the Mang,! Who is the Mahar... and who is the Muslim!  Leave it, you won't understand.  We should do as our ancestors told us to do."

If what our ancestors told us is wrong ...!

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"Yes, is it so! have you become more talented ?"

Once while reading a newspaper, I told my mother, "a hundred people have died."  Mother started weeping and said, "Who would be among those who died? Dina, if there were children, how much would the parents weep? And if there were parents, how big a mountain of misery would have fallen on the children? Seeing my mother's lament, my eyes also watered.  
 
Such was my mother! Mother was very upset seeing the sufferings of human beings. She also knew the distance between man and man! Just because of the illusion of tradition!

No matter how much fun and frolic is there in Tanda... but a festival like Holi is celebrated as a joyous celebration.There was a huge crowd of people in the Dussehra event. Goats were slaughtered in every household. May it be, by taking loan from others too ? But the vows of the gods and goddesses were performed.

Near our Tanda, a large scale fair was organized. Such different fairs were organized.  But that temple was said to be very holy, famous and ancient. The priests of the pious temple also consider themselves holy. Due to the fragrant smell of neem flowers, is neem fruit sweet?  But if I knew it...

That procession of fair was packed with people.The priest had children of the same age as us.  Those two children were decorated on the main day of the fair. They were dressed in pitambar clothes and ornaments were worn on the body. They used to have a garland of flowers around their neck. A garland of flowers was also tied on the hands and wrists. A peacock feathers cap was worn on their head. Such ornate child priests were made to stand on the chariot of the palkhi.

Then bows and arrows were given in their hands, people used to pull chariots considering them as Rama and Lakshman. We used to apply the soil under the wheel of a moving chariot as holy ember, vibhuti and everything like that on our forehead!  And we used to eat it!

I still remember, the soil under the wheel of the chariot which we considered sacred, we had to trample ourselves many times to get that soil. Rama Lakshman, who participated in the procession, then used to break the Dahi Handi with their hands.

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Thousands of devotees used to distribute tiny particles of prasad among themselves.
   When we started going to school, it was understood that the children of Buddhists used to take Rama Lakshman children of those priests in their arms. And on the day of the fair, they kept trying to eat the soil under the wheels of the chariot.  One day's glory...

How terrible is the fear of illusion!

As a child, there was a servant in my house to look after the buffaloes. Servant means a boy.  He was eight or nine years old like me. His name was Uttam.  

Tolerating the agony of his mother who had died of insanity, he was employed with us. His father was very old. In fact, in Tanda and especially in our house, servant  gets good andplentiful food and despite knowing Ba's anger he was working as a servant at our house.

Uttam used to tell us good stories.
Not only stories but he knew many illusive stories like the old man. I was very happy with his immense knowledge.

 Once I killed a snake in the field. Then I showed Uttam.  I thought he would praise me but the young man said to me, "What, Guru,  your name is Atmaram, I mean, your zodiac is Aries, your class is a ram and clan is man! 
You cannot kill any snake. Don't kill the snake, otherwise  you will be ruined.

I was extremely upset to hear that I would be ruined. Because it was a shock for me. Ok, did he stop saying this?  No ... he told the mother the fact of killing the snake and also gave his own information.


Ya- mother came straight to me and said, "Dina, today you have killed the snake, after that never pick up the stick to kill it? did you understand? Your uncle died in his childhood from the wrath of the goddess. I was told by the astrologer that your uncle died due to snakebite. Someday your uncle will come .. to see and meet you .... otherwise you will throw stones at him and kill him?  Besides, Utmya says, do you know what is your zodiac sign?  "

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Yes, its ok... I would never kill the snake. 

Now enough!  I explained it to my mother in my own words. But for several days I could not understand myself.The snake that I killed today, if it is my uncle, how will it be mine? 

But whenever I appear a snake, I used to run to kill it without thinking anything and throw it away. I thought, my uncle was not among the snakes which killed till today. But if he is in today's snake, then nothing is true for me" And whenever I remember this incident, I feel veey scared.

Uttam was blind with one eye. His story is also a great tragedy.  

Uttam was born with both clear eyes. His mother was not mad then. Uttam was greatly appreciated and pampered by his mother. 

When Uttam was three or four months old, he suffered from an eye disease. Seeing the red and  flickering eyes of the child, the mother's soul trembled. Whoever met her, she asked for some remedy for child's eyes.

Someone told the mother, "If you put the color that is used to color the ropes of bullocks during the Pola festival, then the eyes will become good." 

Hearing this, the mother started going from house to house, asking for colours.  But the color does not mean the home made drink and will dissolve easily in the mouth. Eventually, she borrowed some money from people, kept Uttam at home and went to Pusad to bring colors.

What would Uttam's mother buy in the market with the little money she borrowed?  She quickly went back with the color.  

She was always worried that when her child would one day start laughing. As soon as she reached home, she gently put colour in Uttam's eyes. 

 

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But even after two-three days the child did not open his eyes. And she raised the eyelids of the child and on seeing this, the mother started weeping bitterly.  Uttam had lost his black iris. And there was a big wound. 

After three or four months, Uttam's mother died of insanity. 

The people used to say, "she had gone mad with the influence of the ghost,"  At that time I too had faith in the words of the people.

 Now it seems that the mother has gone mad because of losing the eyes of that little boy due to ignorance?  

And... I was so scared like the fear I felt after killing a snake!  And as if the sky of sorrow has fallen on me.

At the beginning of the rainy season there were storms.  Many huts were blown away in Tanda.  Two- four huts were being demolished. 

The sound of the falling huts was terrible. At that time, my fear and nervousness knew no bounds. Then I would cling to 'Ya-mother, aunty, grandmother and then 'ba' out of fear.  Without hugging someone, the fear of the mind did not subside.  And at that time..

 
"Ok Dina, calm down!"  "Once all the people on earth died."  

"So how did Grandpa and I survive?"  I used to ask my grandfather, "That's what I'm saying."

 "Grandpa used to tell such stories," Once upon a time, God's house collapsed."

"Where are they from?"  I asked. 

 "Where does it mean ? in the sky?" "Hey, the sky itself has fallen."  

"Dad! Oh my god! I mean, the sky falls too."  I was scared in my heart.  However, Grandpa kept on telling the story.

 So the sky fell, there was an outcry everywhere. Then everyone died. "
 

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There was a fox and vixen. They were both very clever. They knew the language of birds. What about man? So they listened to the story of the side of the gods. And they understood that the sky was about to fall. They did the trick.  And picking up the daughter of a woman who has recently given birth to a child and her two-three-year-old son, they fled from there. 

Then what..? 

They hid the both kid in the nest of ants because they knew that the sky was about to fall. If a man hides in an ant's burrow or the sky or some demon falls on them, nothing happens to them.

"Grandpa? Is the demon bigger than the sky? 

If not, what is smaller?" The claw of one hand of the demon is bigger than the sky.  Only the paw...!"

  “I trembled with fear. Shankar Parvati used to arrange the marriage ceremony of sisters and brothers who were taken away by foxes. But I never attend that wedding ceremony for my favorite Puran Poli dish. I have never heard of the naming ceremony  of the children born to that sister-brother. All the people on earth are because of those brother and sister. The mathematics that my grandfather taught me did not reach my village. That is to say, like socialism which has not yet reached our country.

  As my grandfather used to tell me stories, I would have got the confidence to do something in life. How to quickly find an anthill to hide when the sky starts to fall?  

I used to spend most of my days in search of anthill. When the farmers, labourers and the servants were ready to go to the field, I started crying, wailing and moaning. I would insist to go with them. And I kept on looking for the anthill without informing anyone. But yes… how would everyone know?  Won't there be a crowd?

  I used to get a lot of anthill. But  I could not find a single anthill in which I could hide myself.

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नाईक साहेबेरो गुन्हो कांयी ?*

*महानायक वसंतराव नाईक साहेबेर अप्रतिष्ठा करेवाळ लोकुपर सामाजिक बहिष्कार का न नाकेन चाये ?*    - फुलसिंग जाधव, छत्रपती संभाजीनगर ============...